De informatiebehoefte van Generatie Z - YPublic

De informatiebehoefte van Generatie Z

Loading
loading..

De informatiebehoefte van Generatie Z

september 28, 2015
YPublic
No Comments

Onderstaande artikel is gepubliceerd in NRC Media en is sterk van invloed op de informatievoorziening van de komende generatie!

2f895972-0f33-475a-9b1c-2f1baba0dd2d-original

Organisaties moeten zich gaan voorbereiden op de komst van generatie Z. Geboren rond het millennium, kennen deze nieuwe werkers geen wereld zonder internet. Zij werken waar en wanneer ze willen. De aarde is hun speelveld. Zes tips om deze virtuoze online samenwerkers aan de organisatie te binden.

1. Technologie: laat ze grazen
Deze jongens en meisjes zijn altijd connected, altijd aan. Internet is net zo normaal als elektriciteit en stromend water. Met twee schermen tegelijk werken? Waarom zou je je beperken? Desktop, laptop, mobiel, tablet, horloge, auto, televisie: alles heeft een scherm en alles is verbonden. Informatie is overal, zij moet slechts gevonden worden. Deze generatie werkt waar en wanneer zij wil en het device is irrelevant. Zij graast in feite informatie, de hele dag door. Zorg als organisatie dus dat noodzakelijke informatie altijd toegankelijk is en dat de beveiliging van netwerken en data perfect in orde is. Het kan ook geen kwaad de oudere generatie alert te laten meekijken. Organisatiepsycholoog Aart Bontekoning zei tijdens de ‘Brown Paper Company Sales Outlook Salesforce 2018′: “Het benutten van nieuwe technologie gaat sneller en beter wanneer de jongste generatie hierin leidend is en ervaren senioren volgend met hen meedenken (en hun rijke ervaring voortdurend toevoegen).”

2. Sociale netwerken zijn de kern van het bestaan
Vergeet Facebook, deze generatie zit in meerdere sociale netwerken, die voor een belangrijk deel haar identiteit en mening bepalen. Personal branding is aan de orde van de dag. Z is gewend te delen en denkt anders over privacy dan voorgaande generaties. Deze nieuwe werknemers zien er ook geen kwaad in om in werktijd de contacten in het sociale netwerk te onderhouden. Creëer duidelijk beleid over wat wel en niet acceptabel is en help medewerkers hun persoonlijke en professionele merk te verbeteren, zowel online als offline.

3. Een platte organisatie werkt
Het boek Generatie Z heeft een hoofdstuk “Generatie Z zit voortdurend aan het bureau van de baas”. Wat auteurs René Boender en Jos Ahlers bedoelen, is dat traditionele hiërarchische systemen deze mensen weinig zegt. Als ze op zoek zijn naar antwoorden, denderen ze moeiteloos door alle structuren heen, zo schrijven zij. Internet kent immers geen hiërarchie en netwerken hebben geen duidelijke grenzen. “Platte organisaties met een transparante communicatie- en beloningsstructuur krijgen de voorkeur.”

4. Wees authentiek
Op gezwollen praat en loze beloften zit Generatie Z niet te wachten. Zij heeft geleerd over de informatie-oceanen van internet te navigeren, zij weet dat weinig bronnen betrouwbaar zijn. Zij filtert feilloos feit uit fabel en kent de kracht van rating & ranking. Maatschappelijk verantwoord ondernemen mag niet zomaar een woord zijn, het moet ook gebeuren. Organisatiepsycholoog Aart Bontekoning: ”Duurzaamheid vinden ze heel belangrijk, hun organisatie moet bijdragen aan een betere leefbaarder wereld.”

5. Denk grenzeloos
Het wereldwijde web kent geen geografische afbakeningen. Lokaal, nationaal, internationaal: online loopt het allemaal door elkaar. Vliegen wordt steeds goedkoper. Op afstand werken hoeft niet vanuit huis, dat kan ook vanuit Bali of Barcelona. Een jaar reizen was vroeger voorbehouden aan Australische backpackers, maar nu ook gebruikelijk onder Nederlandse jongeren. Ook werktijden zijn grenzeloos geworden. Z is gewend projecten uit te voeren wanneer het hen uitkomt. Samenwerken is niet gebonden aan plaats, internet is 24 uur per dag open en dus is het idee van vaste werktijden erg vreemd. Houd rekening met die behoefte aan flexibiliteit en vrijheid. Werk met doelen in plaats van methoden, leg uit wat er moet gebeuren en wanneer het klaar moet zijn. Het hoe en waar zijn niet belangrijk.

6. Zorg voor inspirerende begeleiding
De netwerkgeneratie heeft digitale vaardigheden te over, maar zorg als bedrijf ook voor een mentor die hen de sociale vaardigheden bijbrengt die nodig zijn voor face-to-face-ontmoetingen. Jonge mensen zullen toch moeten communiceren met oudere generaties die gewend zijn in levende lijve te overleggen, overtuigen, confronteren en informeren.  Ook al is zij slim en wereldwijs, Generatie Z begrijpt hoe automatisch hoe het op de werkvloer gaat. Iedere beginner kan wel wat hulp en begeleiding gebruiken. Wat voor deze jonge mensen werkt is hen te inspireren met kennis en ervaring, niet door autoriteit op te leggen.

De generaties op een rij:

  • De protestgeneratie (1940-1955):
    nieuwe generatie senioren; gemiddeld de ouders van de pragmatische generatie
  • De verbindende generatie X (1955-1970):
    nieuwe generatie leiders (45-60 jaar); gemiddeld ouders van generatie Y
  • De pragmatische generatie (1970-1985):
    nieuwe generatie medioren (30-45 jaar); gemiddeld ouders van generatie Z
  • De authentieke generatie Y (1985-2000):
    nieuwe generatie junioren (15-30 jaar); gemiddeld kinderen van generatie X
  • De bewuste generatie Z (2000-2015): de kinderen, kiemen voor de toekomst (0-15 jaar)


Bron: Sales Outlook 2018, Brown Paper Company. 
Dit artikel is tot stand gekomen i.s.m. NRC Media.

Layout mode
Predefined Skins
Custom Colors
Choose your skin color
Patterns Background
Images Background

YPublic : Welcome !

Authorize

Wachtwoord kwijt

Registreren

Please contact the administrator.