nieuws

Nieuws

Loading
loading..

YPublic Leergang Informatie Manager

2017-11-16 14:55:24 ypublic

De Leergang Informatie Manager (LIM) is specifiek gericht op talentvolle YPublic Trainees Informatie Management. Deze Leergang is in 2014 speciaal voior YPublic ontwikkeld door docente én adviseur Informatievoorziening Veerle Ultee van VIC (Veerle Information Consultancy).

De  LIM is een intensieve zevendaagse opleiding op HBO/WO niveau over de volle breedte van het vakgebied Informatie Management. Onderwerpen die o.a. aan bod komen zijn: zaakgericht werken, (digitale) archivering, informatieveiligheid, digitale dienstverlening, het stelsel van basisregistraties, informatieveiligheid, het negenvlaksmodel, het nieuwe werken en informatie architectuur. De leergang wordt afgesloten met een praktijkopdracht.

Inmiddels hebben meer dan 50 Trainees de LIM gevolgd. Aanvullend is een maatwerk versie van de LIM verzorgd bij de gemeente Ede en de gemeente Gouda. Komende periode start de vijfde editie van deze Leergang. Afgaande op de reacties van de Trainees, opdrachtgevers en de docente een ongekend succes!

 

Posted in: NieuwsLIM Read more... 0 comments

Leergang Informatie Manager: "We recruit for attitude and train for skill"

2015-12-07 10:34:34 ypublic

Veerle Ultee is trainer binnen het YPublic Traineeship Leergang Informatie Manager. Haar eerste ervaringen met de Leergang Informatie Manager zijn positief.

Leergang Informatie Manager

Dit najaar is de zesdaagse training Leergang Informatie Manager gestart voor de trainees van YPublic. Met veel plezier heb ik het uitdagende programma samen met YPublic vormgegeven. Inmiddels zijn we met de eerste groep trainees halverwege het programma. En wat is het gaaf om met deze slimme, jonge mensen van gedachten te wisselen over informatiemanagement. Vooral omdat ik me nog zo goed herinner hoe het is om als trainee aan het begin van je carrière te staan. Net afgestudeerd van de universiteit, veelal opgeleid in een vakgebied waar maar weinig banen beschikbaar zijn, en dan in het diepe springen.

Het vakgebied informatie management is moois en dynamisch

Vaak denk ik nog terug aan mijn eerste werkervaring. Tijdens mijn eerste overleg bij de gemeente ’s-Hertogenbosch, op maandagmorgen, ging het over substitutie, WABO, project vloerbedekking en architectuur. Ik had geen flauw idee wat al die termen betekenden, maar dat veranderde snel. Als je als trainee in een inspirerende omgeving terecht komt, de juiste mensen ontmoet, kansen krijgt en pakt, dan leer je in 3 maanden meer dan in 2 jaar hoger onderwijs. Je leert vergaderen, stukken schrijven, belangen analyseren, applicaties gebruiken en beheren en je leert een vák. Laat nu het vakgebied informatie management een van de mooiste en meest dynamische vakgebieden zijn die er is. En met deze Leergang geeft YPublic haar trainees een solide basiskennis van het vakgebied mee.

Trainee is fris en ontwikkeld zich snel

Daarom is het zo geweldig om zeven jaar later, de trainees van YPublic in ‘de klas’ te hebben. Als een spons zuigen ze de theorie en anekdotes op, leggen ze verbindingen naar hun eigen opdrachtgevers en accelereert hun ontwikkeling. Het is voor mij een feest om hen uit te dagen en door hen uitgedaagd te worden. Ik hoop dat meer (overheids)organisaties startende trainees een kans geven, zoals ik die bijvoorbeeld bij gemeente ‘s-Hertogenbosch gehad heb. Want je hebt zoveel aan een trainee die vooruit denkt, snel wil en kan leren, een frisse blik heeft en zich snel ontwikkeld.

Veerle Ultee (Informatiemanager Gemeente Dongen | Adviseur en trainer Informatiemanagement en sociale media)

Voor meer informatie over inzet van specialisten binnen informatievoorziening, kijk op www.ypublic.nl en volg ons op LinkedIn!  https://www.linkedin.com/company/ypublic?trk=nav_account_sub_nav_company_admin
Bestand_003 (1)                                  Bestand_000 (5)

 

 

Posted in: NieuwsTagged in: informatiemanagementinformatiemanagertraineetraineeshipypublicDigitalisering Read more... 0 comments

YPublic Roadtrip rond Informatievoorziening

2015-10-26 09:31:14 ypublic

Het najaar van 2015 zal YPublic een roadtrip maken langs informatiemanagers van overheidsorganisaties die verantwoordelijk zijn voor informatievoorziening, implementaties en beheer van digitaal en zaakgericht werken. Graag gaan wij met informatiedeskundigen de discussie aan over Bricks, Bytes en Behaviour. Welke essentiële vaardigheden heeft de huidige informatiespecialist nodig om op een juiste manier met Bricks Bytes en met name Behaviour te kunnen omgaan. YPublic werkt dagelijks aan een passende inzet en ontwikkeling van startende en ervaren informatieprofessionals.

YPublic zal de komende weken zich richten op het contact leggen met u; de early adapters, de  grote middengroep of wellicht de worstelende aanhaker op het gebied van digitaal werken. Over een half jaar delen wij op deze plek graag de resultaten van onze roadtrip.

Ook benieuwd?? Like dit artikel en ‘get connected’ of kijk op www.ypublic.nl Als dank voor uw bijdrage aan de discussie nemen we voor u de official YPublic Power Bank mee.

Posted in: NieuwsTagged in: digitaliseringDIVDocumantaire Informatie VoorzieninginformatiebeheerinformatiemanagertraineetraineeshipypublicInformatievoorziening Read more... 0 comments

De informatiebehoefte van Generatie Z

2015-09-28 09:54:49 ypublic

Onderstaande artikel is gepubliceerd in NRC Media en is sterk van invloed op de informatievoorziening van de komende generatie!

2f895972-0f33-475a-9b1c-2f1baba0dd2d-original

Organisaties moeten zich gaan voorbereiden op de komst van generatie Z. Geboren rond het millennium, kennen deze nieuwe werkers geen wereld zonder internet. Zij werken waar en wanneer ze willen. De aarde is hun speelveld. Zes tips om deze virtuoze online samenwerkers aan de organisatie te binden.

1. Technologie: laat ze grazen
Deze jongens en meisjes zijn altijd connected, altijd aan. Internet is net zo normaal als elektriciteit en stromend water. Met twee schermen tegelijk werken? Waarom zou je je beperken? Desktop, laptop, mobiel, tablet, horloge, auto, televisie: alles heeft een scherm en alles is verbonden. Informatie is overal, zij moet slechts gevonden worden. Deze generatie werkt waar en wanneer zij wil en het device is irrelevant. Zij graast in feite informatie, de hele dag door. Zorg als organisatie dus dat noodzakelijke informatie altijd toegankelijk is en dat de beveiliging van netwerken en data perfect in orde is. Het kan ook geen kwaad de oudere generatie alert te laten meekijken. Organisatiepsycholoog Aart Bontekoning zei tijdens de ‘Brown Paper Company Sales Outlook Salesforce 2018′: “Het benutten van nieuwe technologie gaat sneller en beter wanneer de jongste generatie hierin leidend is en ervaren senioren volgend met hen meedenken (en hun rijke ervaring voortdurend toevoegen).”

2. Sociale netwerken zijn de kern van het bestaan
Vergeet Facebook, deze generatie zit in meerdere sociale netwerken, die voor een belangrijk deel haar identiteit en mening bepalen. Personal branding is aan de orde van de dag. Z is gewend te delen en denkt anders over privacy dan voorgaande generaties. Deze nieuwe werknemers zien er ook geen kwaad in om in werktijd de contacten in het sociale netwerk te onderhouden. Creëer duidelijk beleid over wat wel en niet acceptabel is en help medewerkers hun persoonlijke en professionele merk te verbeteren, zowel online als offline.

3. Een platte organisatie werkt
Het boek Generatie Z heeft een hoofdstuk “Generatie Z zit voortdurend aan het bureau van de baas”. Wat auteurs René Boender en Jos Ahlers bedoelen, is dat traditionele hiërarchische systemen deze mensen weinig zegt. Als ze op zoek zijn naar antwoorden, denderen ze moeiteloos door alle structuren heen, zo schrijven zij. Internet kent immers geen hiërarchie en netwerken hebben geen duidelijke grenzen. “Platte organisaties met een transparante communicatie- en beloningsstructuur krijgen de voorkeur.”

4. Wees authentiek
Op gezwollen praat en loze beloften zit Generatie Z niet te wachten. Zij heeft geleerd over de informatie-oceanen van internet te navigeren, zij weet dat weinig bronnen betrouwbaar zijn. Zij filtert feilloos feit uit fabel en kent de kracht van rating & ranking. Maatschappelijk verantwoord ondernemen mag niet zomaar een woord zijn, het moet ook gebeuren. Organisatiepsycholoog Aart Bontekoning: ”Duurzaamheid vinden ze heel belangrijk, hun organisatie moet bijdragen aan een betere leefbaarder wereld.”

5. Denk grenzeloos
Het wereldwijde web kent geen geografische afbakeningen. Lokaal, nationaal, internationaal: online loopt het allemaal door elkaar. Vliegen wordt steeds goedkoper. Op afstand werken hoeft niet vanuit huis, dat kan ook vanuit Bali of Barcelona. Een jaar reizen was vroeger voorbehouden aan Australische backpackers, maar nu ook gebruikelijk onder Nederlandse jongeren. Ook werktijden zijn grenzeloos geworden. Z is gewend projecten uit te voeren wanneer het hen uitkomt. Samenwerken is niet gebonden aan plaats, internet is 24 uur per dag open en dus is het idee van vaste werktijden erg vreemd. Houd rekening met die behoefte aan flexibiliteit en vrijheid. Werk met doelen in plaats van methoden, leg uit wat er moet gebeuren en wanneer het klaar moet zijn. Het hoe en waar zijn niet belangrijk.

6. Zorg voor inspirerende begeleiding
De netwerkgeneratie heeft digitale vaardigheden te over, maar zorg als bedrijf ook voor een mentor die hen de sociale vaardigheden bijbrengt die nodig zijn voor face-to-face-ontmoetingen. Jonge mensen zullen toch moeten communiceren met oudere generaties die gewend zijn in levende lijve te overleggen, overtuigen, confronteren en informeren.  Ook al is zij slim en wereldwijs, Generatie Z begrijpt hoe automatisch hoe het op de werkvloer gaat. Iedere beginner kan wel wat hulp en begeleiding gebruiken. Wat voor deze jonge mensen werkt is hen te inspireren met kennis en ervaring, niet door autoriteit op te leggen.

De generaties op een rij:

  • De protestgeneratie (1940-1955):
    nieuwe generatie senioren; gemiddeld de ouders van de pragmatische generatie
  • De verbindende generatie X (1955-1970):
    nieuwe generatie leiders (45-60 jaar); gemiddeld ouders van generatie Y
  • De pragmatische generatie (1970-1985):
    nieuwe generatie medioren (30-45 jaar); gemiddeld ouders van generatie Z
  • De authentieke generatie Y (1985-2000):
    nieuwe generatie junioren (15-30 jaar); gemiddeld kinderen van generatie X
  • De bewuste generatie Z (2000-2015): de kinderen, kiemen voor de toekomst (0-15 jaar)


Bron: Sales Outlook 2018, Brown Paper Company. 
Dit artikel is tot stand gekomen i.s.m. NRC Media.

Posted in: Nieuws Read more... 0 comments

Pilot Leergang Informatie Manager gericht op talentvolle Trainees Informatie Manager

2015-09-07 08:29:10 ypublic

 

Screen Shot 2014-06-30 at 3.11.37 PM

 

De pilot van de eerste Leergang Informatie Manager start 18 september a.s. bij Seats2Meats in Utrecht en is gericht op talentvolle en net afgestudeerde HBO/WO-ers. De huidige Leergang bestaat uit vijf trainees, maar er is nog ruimte voor enkele externe deelnemers.

In samenwerking met Veerle Ultee (www.viconline.nl/over-vic) is in co-creatie een innovatieve Leergang Informatie Manager ontwikkeld die @YPublicNL trainees een uitmuntende basis geeft voor een verdere carrièreontwikkeling binnen het vakgebied Informatie Management.
De Leergang bestaat uit 6 opleidingsdagen die eens in de drie weken zal plaatsvinden binnen een tijdsbestek van een half jaar. De Leergang gaat in op huidige en toekomstige ontwikkelingen binnen het vakgebied Informatiemanagement. Deze opleiding is uit te breiden met de aanvullende certificeringen rond BISL, Sharepoint, Prince2 Foundation en Lean Six Sigma (Orange Belt).

De Opleiding voorziet in:
• Theoretische kennis en context vakgebied Informatiemanagement
• Uitwerken van informatieve opdrachten en uitdagende cases
• Uitwisseling en toetsing van ideeën, visies en reflectie
• Toepassing van vaardigheden en competenties binnen verschillende rollen
• koppeling met praktijk opdrachten of werkbezoeken

Programma Lesdagen
• Dag 1 – Introductie Informatiemanagement
• Dag 2 – Frontoffice (o.a. KCC, NUP, Digitale Dienstverlening en Kanaalsturing)
• Dag 3 – DigiDiv (o.a. E-Depot/TMLO, Zaakgericht Werken, Digitalisering en Zoeken & Vinden)
• Dag 4 – ICT, HNW, I-Veiligheid, Open/Big/Linked data en de Cloud
• Dag 5 – Wet en regelgeving, Ketensamenwerking en Basisregistraties
• Dag 6 – Informatiemanager in de praktijk (casussen)

Docent Veerle Ultee (VIC)
• Inhoudelijk ervaren en deskundig, professioneel
• Passie voor Informatiemanagement, enthousiasmerend en inspirerend
• Zelf actief op opdrachten, werken met de nieuwste ontwikkelingen
• Passie voor werken met mensen en gericht op interactie en intervisie
• Drive: Kennis, ervaring en enthousiasme overbrengen op junioren, creëren van netwerk

Interactie binnen Leergang
• Nadruk van de opleiding bestaat uit verschillende niveaus van leren.
• Kennis: reproduceren, brengen en delen van inzicht, weten toe te passen, doorgronden, zelf ontwikkelen en creëren
• Veel discussie, reflectie, intervisie en toepassing

Voor aanvullende informatie kunt u per mail contact opnemen via info@ypublic.nl.

Posted in: Nieuws Read more... 0 comments

Layout mode
Predefined Skins
Custom Colors
Choose your skin color
Patterns Background
Images Background

YPublic : Welcome !

Authorize

Wachtwoord kwijt

Registreren

Please contact the administrator.